Αντιδράσεις και στη Θεσπρωτία για τα νέα βιβλία των θρησκευτικών και τον τρόπο διδασκαλίας...

Αντιδράσεις εκδηλώνονται και στη Θεσπρωτία, από γονείς, θεολόγους και μαθητές για τα νέα βιβλία των θρησκευτικών ("φάκελοι μαθήματος" ονομάζονται και τον τρόπο διδασκαλίας. Τα βιβλία, σύμφωνα με θεολόγους, χαρακτηρίζονται “ακατάλληλα”, “παρουσιάζοντας μονόπλευρα θρησκείες ή θρησκευτικές ομάδες αποκρύπτοντας επιμελημένα διδασκαλίες τους που ωθούν σε φανατισμό, ρατσισμό και μίσος”. Και προσθέτουν: "Με τα παρόντα βιβλία θρησκευτικών (φάκελοι, όπως έχουν ονομαστεί, του μαθητή), δεν μαθαίνουν τα παιδιά  ούτε τα στοιχειώδη για την Ορθόδοξη Χριστιανική ζωή. Αντίθετα μάλιστα παρέχεται με αυτά πληθώρα υλικού που αφορά σε άλλες θρησκείες και δόγματα και επιφέρουν γνωσιολογική σύγχυση στους μαθητές, δεν εμβαθύνουν και δεν εμπνέουν προς την Ορθόδοξη Πίστη. Κρίνονται λοιπόν ανεπαρκή και ακατάλληλα προς την επίτευξη των νόμιμης αποστολής τους". Επιπλέον εγκύκλιος του υπουργείου Παιδείας ορίζει ότι φέτος τα θρησκευτικά θα διδαχθούν επί 50 ώρες στην Α’ Λυκείου, άλλες τόσες στη Β’ Λυκείου και περίπου τις μισές, στη Γ’ Λυκείου. Με «Αντιγνωμίες», Αλκίνοο Ιωαννίδη, Παντελή Θαλασσινό, Joan Osborne και «What if God was one of us», θα γίνεται, μεταξύ άλλων, η διδασκαλία του μαθήματος των Θρησκευτικών. Σύμφωνα με τις αναλυτικές οδηγίες που απέστειλε το υπουργείο Παιδείας στα σχολεία, στην ενότητα αξιολόγηση των μαθητών στο Λύκειο, περιέχονται, μεταξύ άλλων, οι ακόλουθες συστάσεις: «Θα πρέπει να αξιολογήσουμε σε ποιο βαθμό ο κάθε μαθητής στο τέλος του μαθήματος μπορεί επαρκώς να εκφράζει, με προφορικό ή γραπτό ή δημιουργικό τρόπο την κριτική του στάση σε θέματα θρησκευτικής αναζήτησης. Αυτό σημαίνει ότι στη διάρκεια του μαθήματος οι μαθητές/μαθήτριες αντιμετώπισαν κριτικά τέτοια θέματα και στην αξιολόγηση θα αξιολογήσουμε, στη διάρκεια ή στο τέλος του μαθήματος, αν μπορούν σε μια παρόμοια κατάσταση ή δυσκολότερη να εκφραστούν κριτικά, χρησιμοποιώντας τις νέες γνώσεις που έμαθαν στη διδασκαλία. Αυτό σημαίνει ότι στην αξιολόγηση, δεν αξιολογούμε εάν μπορούν να επαναλάβουν όσα είπαν και έκαναν στη διάρκεια του μαθήματος, αλλά σε ποιο βαθμό μπορούν να χρησιμοποιήσουν όσες νέες γνώσεις έμαθαν στη διδασκαλία». Έκφραση εμπειρίας των μαθητών/μαθητριών για την αναζήτηση. «Μουσική δραστηριότητα-συμπλήρωση κενών». Δίνεται Φύλλο Εργασίας με τους στίχους του Αλκίνοου Ιωαννίδη, από το τραγούδι «Ο Προσκυνητής» αφήνοντας κενά για να συμπληρώσουν τις λέξεις ακούγοντας το τραγούδι. Αφού ακούσουν το τραγούδι, οι μαθητές/μαθήτριες απαντούν στις παρακάτω ερωτήσεις: 1) Τι αναζητά ο προσκυνητής; 2) Πώς τα αναζητά, με ποιο τρόπο; και 3) Τι είναι η ζωή για τον προσκυνητή; Τι είναι αυτό που της δίνει νόημα; Εναλλακτικά: «Ερωτήσεις σε «Σκέψου, Συζήτησε, Μοιράσου (TPS)» με θέμα ένας ναυαγός σε νησί (προβολή αποσπάσματος ταινίας «Ο Ναυαγός»). Ποιες είναι οι ανάγκες του, τι αναζητάει, τι πρέπει να κάνει για να επιβιώσει;Θεμελιώδη υπαρξιακά ερωτήματα και η απάντηση της θρησκείας. Διαπίστωση της καθολικότητας του θρησκευτικού φαινομένου. «Έντεχνος Συλλογισμός (Artful thinking) – Αντιλαμβάνομαι, Γνωρίζω, Φροντίζω» – «Σκέψου, Συζήτησε ανά 2 και ανά 4, Μοιράσου (TPSS). Δίνονται ή προβάλλονται εικόνες με ανθρώπους που λατρεύουν με διάφορους τρόπους τον Θεό ή εικόνες με σύγχρονους ανθρώπους που απευθύνονται στον Θεό (αθλητές/αθλήτριες, καλλιτέχνες, διανοούμενοι/διανοούμενες). Οι μαθητές/μαθήτριες εφαρμόζουν την τεχνική με βάση τις ερωτήσεις: Τι σκέφτεται, ποια αισθήματα έχει, γιατί το κάνει, πού βρίσκεται ο Θεός για αυτούς; Εναλλακτικά: «Έντεχνος Συλλογισμός (Artful thinking): Ακούγοντας δύο επί δύο (παραλλαγή του 10Χ2)». Με αφορμή ένα τραγούδι, π.χ. Joan Osborne, «What if God was one of us», οι μαθητές/μαθήτριες γράφουν σε αυτοκόλλητα χαρτάκια μέχρι δύο ερωτήσεις προς τον Θεό. Στη συνέχεια τα κολλούν πάνω σε ένα μεγάλο χάρτινο ερωτηματικό που έχουν τοποθετήσει στον πίνακα και τα διαβάζουν. Αναστοχάζονται διαβάζοντας (μπορεί να διαβάσει δυνατά ο/η εκπαιδευτικός) τις ερωτήσεις των άλλων απαντώντας στη συνέχεια στις ερωτήσεις: 1) Ποια είναι τα θεμελιώδη ερωτήματα του ανθρώπου, για τα οποία όλοι αναζητούν απαντήσεις; και 2) Δίνει σε αυτά απαντήσεις η θρησκεία; Η δραστηριότητα μπορεί να γίνει με την επιλογή άλλου τραγουδιού (π.χ. Π. Θαλασσινός, Ο δικός μου Θεός) με ανάλογη προσαρμογή των ερωτήσεων: 1) τι χαρακτηριστικά έχει ο Θεός του τραγουδιού; και 2) τι χαρακτηριστικά δεν έχει; Οι μαθητές/μαθήτριες καλούνται να τα υπογραμμίσουν στους στίχους".